اوباما: جمهوری‌خواهان باج می‌خواهند/تعطیلی دولت میلیاردها دلار خسارت وارد می‌کند
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

رئیس جمهور آمریکا درباره تعطیلی دولت این کشور صحبت کرد.

 باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره عدم توافق کنگره آمریکا با لایحه بودجه دولتی که به تعطیلی نهادهای فدرال این کشور انجامید، سخنرانی کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت شب گذشته جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به خاطر قانونی که دوست نداشتند دولت فدرال را برای اولین بار پس از هفتاد سال به حالت تعطیل درآوردند.

وی ضمن اشاره به اینکه این اقدام باعث وارد شدن صدمه به اقتصاد آمریکا می‌شود، گفت: «از آنها می‌خواهم اقتصاد این کشور را به خاطر تفاوتهای ایدئولوژیک گروگان نگیرند.»

وی گفت که آنها باید به کارمندان دولت که به خانه فرستاده شده‌اند اجازه دهند به سر کارشان برگردند.

اوباما گفت تعطیلی یک هفته‌ای دولت میلیادرها دلار خسارت به اقتصاد آمریکا وارد می‌کند.

وی خطاب به جمهوری‌خواهان و کنگره گفت: «می‌خوانم کنگره بداند، شما دارید به مردم آمریکا لطمه می‌زنید.»

بامداد  امروز سه شنبه، 1 اکتبر (9 مهر)، باراک اوباما ، در نطقی رادیویی و تلویزیونی، اعلام کرد که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره این کشور، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند و کنگره را متهم کرد که به وظیفه خود در تصویب لایحه بودجه عمل نکرده است.

در حال حاضر حجم بدهی دولت آمریکا 16.7تریلیون دلار است و روز به روز بر این بدهی اضافه می‌شود.

پیشتر، دفتر ریاست جمهوری آمریکا به نهادهای دولت فدرال اعلام کرده بود که منابع مالی لازم برای ادامه فعالیت آنها در اختیار دولت قرار نگرفته و باید خود را «تعطیل یافته به شمار آورند».

اوباما در عین حال گفت که نهادهای ارائه دهنده خدمات حیاتی به کار خود ادامه خواهند داد و به خصوص از واحدهای ارتش خواست که همچنان آمادگی خود برای دفاع از کشور را حفظ کنند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که تعطیل شدن خدمات دولتی تاثیری نامطلوب بر شرایط اقتصادی این کشور خواهد داشت و مانعی را در راه اجرای برنامه‌های اصلاحی دولت او ایجاد خواهد کرد.

معامله‌گران در بازارهای ارز از کاهش نسبی نرخ برابری دلار در برابر ارزهای دیگر، به خصوص ین ژاپن خبر داده‌ و برخی کارشناسان از آثار منفی تعطیلی دولت فدرال آمریکا بر شرایط اقتصادی سایر کشورها هم سخن گفته‌اند. هنوز مشخص نیست که دولت و کنگره به چه ترتیب به توافق دست خواهند یافت و تضمینی هم وجود ندارد که پس از تصویب لایحه بودجه، در هر زمانی که باشد، کارکنانی که تا آن زمان در سر کار خود حاضر شده‌اند، دستمزد این دوره را دریافت کنند.






October 1st, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی